Syrop o smaku truskawkowym Magsolvit B6
Dla dzieci Dla aktywnych Magnez a stres Dawkowanie Konkurs

Magnez i witamina B6 zwalczają stres i chronią serce

Stres jak cyngiel pistoletu pobudza nadnercza do wyrzutu adrenaliny do krwi. Raptowny wzrost stężenia hormonu mobilizuje organizm - zwiększa ciśnienie tętnicze i dopływ krwi do serca, rozszerza źrenice, przyspiesza oddech. Towarzyszy temu gwałtowny wzrost zużycia energii.

Stres okresowo mobilizuje do pokonania zagrożenia lub utrudnienia w realizacji ważnego celu. Dlatego sportowcom hormon stresu – adrenalina kojarzy się z „dopingiem” podnoszącym sprawność organizmu i mile uzależniającym. Gdy utrudnienia w życiu i pracy są jednak długotrwałe i nie do pokonania – przewlekły stres staje się wysoce szkodliwy dla zdrowia!

Adrenalinowa mobilizacja i co dalej?

Adrenalina pobudza pracę wielu narządów (serca, mózgu, oskrzeli, przewodu pokarmowego) oraz podnosi stężenie glukozy we krwi, tak, aby organizm mógł długo być aktywny. Ten kompleksowy bodziec jest korzystny, kiedy człowiek potrzebuje faktycznie zacząć szybko reagować. Ale co się dzieje, kiedy stres trwa zbyt długo a emocje już opadną? Wówczas zaczynają nas boleć mięśnie i odczuwamy nerwobóle, ból serca, utratę energii oraz dobrego samopoczucia!
Stres nie powinien trwać długo, gdyż szkodzi nerwom, pozbawia energii oraz witamin i biopierwiastków na czele z magnezem!

Magnez - „konserwator” nerwów

Ten minerał tonuje i wycisza bodźce nerwowe na obojętne dla egzystencji sygnały z otoczenia - hałas, zapachy, itp. Przeciwdziała bowiem nadmiernemu uwalnianiu neuroprzekaźników, których „wylew” skutkuje nadpobudliwością na te neutralne bodźce i powoduje niepokój bez powodu, zmęczenie, rozkojarzenie, itp. Przy pogłębianiu się niedoboru magnezu może pojawić się ciężki stres, depresja, itp.

Adrenalina zużywa energię i …magnez!

Długotrwały i obfity wylew adrenaliny do krwi doprowadza do wyczerpania się zasobów łatwo spalanej energii w postaci fosfokreatyny. Stąd odczuwalne osłabienie organizmu i mozolne odzyskiwanie siły. Do odbudowy „dyżurnych” zapasów energii potrzebne są niektóre deficytowe witaminy (B6) i biopierwiastki (zwłaszcza magnez!) i jest to proces powolny. Jeśli więc następny stres pojawi się zanim zasób energii zostanie w pełni odtworzony – zaczyna się rabunkowy pobór energii. Powoduje to utrwalenie się niedoboru witamin i biopierwiastków, na czele z magnezem.
Niedobór magnezu zwiększa stres. Z kolei długotrwały stres wywołuje lub nasila niedobór magnezu. Postaje błędne koło: rośnie niedobór magnezu – rośnie stres – pogłębia się jego szkodliwość dla zdrowia!

Kiedy magnezu stale brakuje…

Nawet przy długotrwałym niedoborze magnezu w diecie ustrój człowieka wiele tygodni stara się utrzymać fizjologiczną normę ok. 100 mg magnezu we krwi. Jednak w sytuacji stałego niedoboru minerału w diecie organizm zaczyna czerpać minerał rabunkowo z kości i zębów, gdzie jest go najwięcej. Jak też łatwo się domyślić po paru miesiącach zabraknie magnezu i we krwi oraz osłabi się kościec i szkliwo.
Przyczyną niedoboru magnezu w organizmie jest rosnący jego deficyt w glebie, skąd jest wymywany przez kwaśne deszcze! Wskutek tego brakuje go w pokarmach które jemy, a w konsekwencji w naszym organizmie.

Sami pogłębiamy niedobór

Kiedy przepracowujemy się, działamy w sytuacji wysokich wymagań i rygorów – nieustanne napięcie psychiczne i związany z nim stres zużywają nadmiernie magnez. Do przyczyn nadmiernego zużycia biopierwiastka należą również: nadużywanie alkoholu, nadmiar tłuszczu i cukru, mocnej kawy i herbaty, intensywny wysiłek, sauna, kuracje odchudzające i „cudowne” diety. Deficyt magnezu może być też spowodowany przewlekłą infekcją czy biegunką upośledzającą wchłanianie minerału.

Skutki deficytu magnezu:

Niedobór cennego biopierwiastka powoduje, że stajemy się osłabieni, brakuje nam energii do wysiłku fizycznego i do myślenia! Czujemy się zdekoncentrowani, nadpobudliwi i mamy pustkę w głowie. Zdarza się to niestety coraz częściej podczas egzaminów, sprawdzianów, ważnych pokazów w pracy, czy długotrwałych konfliktów interpersonalnych. Gdy brakuje tego biopierwiastka nie tylko tracimy siły, ale pogarsza się nastrój i "puszczają" nerwy
Przewlekły stres pozbawia serce niezbędnej energii oraz inicjuje poważne choroby serca i krążenia!

Stres pozbawia serce energii

Trwały deficyt magnezu zamienia się w niedobór energii dla serca. Magnez uczestniczy bowiem w procesie tworzenia fosfokreatyny - substancji która magazynuje niezbędną energię w sercu pozwalającą na okresowy większy wysiłek. Co więcej magnez jest katalizatorem i organizatorem przetwarzania glukozy na błyskawicznie spalany związek fosforowy ATP. Bez tego związku serce biłoby w zwolnionym tempie a my poruszalibyśmy się jak żółw.

Stres inicjuje miażdżycę!

Długotrwały stres wyzwala szereg reakcji, których finałem jest „wylew” do krwi dużej ilości wolnych rodników tlenowych. Są to toksyczne, nadreaktywne cząstki chemiczne które silnie utleniają tłuszcze, a zwłaszcza cholesterol, powodując ich „psucie” i „zezłośliwienie”. Rodniki potrafią też wnikać do wnętrza gładkich ścianek śródbłonka tętnic i wszystko tam niszczyć. Uszkodzone ścianki stają się chropawe i pofałdowane. Na takich ściankach łatwo osadza się zły cholesterol (LDL) i utlenione lepkie tłuszcze (lipidy). Inicjuje to miażdżycę, wraz z największymi zagrożeniami: chorobą wieńcową, zawałem i udarem.
Aby zapobiegać narastaniu stresu, a zwłaszcza zapobiec pogłębianiu się stresu i chorobom serca trzeba wcześnie rozpoznać objawy niedoboru magnezu.

Wizerunek osoby z niedoborem magnezu

Nasz niepokój powinno wzbudzić roztargnienie bez powodu, nadpobudliwość, niezdolność zajęcia się zbyt długo tą samą czynnością. Takie objawy, jak nerwowość, nadpobudliwość psychoruchowa mogą wynikać z deficytu energetycznego tkanek nerwowych wywołanego niedoborem magnezu. Z tego samego powodu można odczuwać słabość mięśni, zawroty głowy.

Szczególną pułapką jest silny przewlekły stres.

Dla opisania siły rażenia stresu opracowano specjalną liczbową skalę – od 0 do 100. Na tej skali największy paraliż energii i woli wywołuje śmierć współmałżonka (100!), rozwód (73), ślub (50), utrata pracy (47), reorganizacja przedsiębiorstwa (39), zmiana pracy (36), zmiana godzin lub warunków pracy (20). Stwierdzono przy tym, że długotrwały stres, któremu towarzyszy brak wpływu na złą sytuację w jakiej się znaleźliśmy nie tylko pozbawia nas energii i magnezu, ale jest szkodliwy dla zdrowia.
Magnez w energetyzujących kuracjach kardiologicznych oraz w profilaktyce i wspomaganiu leczenia schorzeń serca i krążenia.

Wzmacniająca terapia magnezem

Gdy stwierdzimy objawy niedoboru magnezu suplementacja powinna trwać od kilku do kilkunastu miesięcy. W tym czasie minerał przyczyni się do odbudowania niezbędnego zapasu energii w postaci fosfokreatyny i wzmocni tym serce. Trzeba bowiem wiedzieć, że w przeciwieństwie do mięśni nóg i rąk serce ma bardzo małe rezerwy energetyczne. Są one blisko 6-krotnie mniejsze i wystarczają tylko na 30 minut pracy.

Deficyt magnezu we krwi zwęża tętnice wieńcowe

Wysoki niedobór magnezu może spowodować skurcz mięśniówki naczyń wieńcowych, co ograniczy dopływ krwi do mięśnia sercowego. Pacjenci „kardiologiczni” skarżą się wówczas na bóle w klatce piersiowej o typowym charakterze i lokalizacji, jak dla choroby wieńcowej, choć przyczyną nie są zmiany miażdżycowe w naczyniach, lecz ich skurcz odwracalny po uzupełnieniu magnezu.

Profilaktyka przeciw nadciśnieniu tętniczemu

Jeśli brakuje magnezu dokonuje się nadmierny napływ wapnia do komórek mięśni okrężnych tętnic, a przede wszystkim do mięśni serca. Powoduje to częste i gwałtowne skurcze tych mięśni. Skutkiem jest nadciśnienie tętnicze. Magnez jest fizjologicznym antagonistą wapnia - hamuje jego nadmierny napływ do komórek mięśni podobnie, jak znakomite leki - blokery kanału wapniowego. Stosowany we właściwych dawkach nie ma działań niepożądanych!
Optymalna dawka lecznicza związku zawierającego magnez powinna się zawierać w przedziale 200–1000 mg na dobę. Dzienne zapotrzebowanie na magnez w diecie mieści się w przedziale 250-350 mg. Dzieci do 14 roku życia potrzebują od 130 do 330 mg magnezu.

Nie lekceważmy objawów niedoboru magnezu!

Z powodu dużego niedoboru magnezu może bowiem niekiedy dojść do arytmii. Dzieje się tak, gdyż na poziomie komórki mięśnia sercowego, dochodzi wówczas do niestabilności elektrycznej i wtórnie do arytmii. Istnieją nawet doniesienia o groźnych dla życia arytmiach komorowych sprowokowanych jedynie samym niedoborem magnezu. Na szczęście nie jest to częste powikłanie!

Pamiętajmy, że u zawałowców stwierdza się wysoki niedobór magnezu!

Zaleca się dawkę dobową 1,7 mg witaminy B 6 dla mężczyzn, dla kobiet i dla młodzieży. W ciąży i laktacji dobrze jest przyjmować wyższą dawkę ok. 2,1-2,2 mg witaminy B 6 . Przy przyjmowaniu antybiotyków, środków antykoncepcyjnych i antydepresyjnych zapotrzebowanie rośnie .

Witamina B6 wspomaga wchłanianie magnezu i spalanie energii

Ta witamina wspomaga wchłanianie magnezu z pokarmu. Nieco później, wraz z magnezem przyspiesza spalanie tłuszczów i węglowodanów oraz umożliwia magazynowanie energii. Witamina B6 współuczestniczy bowiem wraz z magnezem w tworzeniu wielu enzymów i hormonów kontrolujących proces wytwarzania i wydatkowania szybko spalanej energii – z ATP. Ponadto udrażnia i konserwuje system nerwowy. Korzystne jest więc jednoczesne podawanie tej witaminy z magnezem, gdyż wzajemnie się wspomagają – co jest bezcenne dla naszego zdrowia.

 

Oprac. mgr Edward Ozga Michalski

Piśmiennictwo:
Mała Encyklopedia Medycyny PWN, 1999r. Wikipedia 2007: hasło „Stres”
Magnez w praktyce klinicznej, Jean Durlach, PZWL, 1992 r. s 149 i dalsze
Magnez -pierwiastek energii, dr n. med. Henryk Dudek , Wyd. Enete i A 1999.
Stres, dr Bernard Hazon, Wyd. WAB, 1992.

 
 
Wskazania do stosowania:
Produkt leczniczy Magsolvit B6 zalecany jest w zapobieganiu
i uzupełnieniu niedoborów magnezu i witaminy B6,
zwłaszcza u dzieci od 4 roku życia.

Skład: 5 ml syropu zawiera 48 mg jonów magnezowych w postaci 623 mg magnezu glukonianu i 129 mg magnezu mleczanu oraz 5 mg pirydoksyny chlorowodorku.

Dawkowanie i sposób podawania: Magsolvit B6 nie jest zalecany do stosowania u dzieci poniżej 4. roku życia ze względu na niewystarczającą ilość danych dotyczących bezpieczeństwa stosowania. Dorośli i dzieci od 8 roku życia 10 ml syropu na dobę w dwóch dawkach; dzieci 4-7 roku życia: 5 ml syropu na dobę w dwóch dawkach. Lek stosuje się po posiłkach.

Przeciwwskazania: Nadwrażliwość na substancje czynne lub na którąkolwiek substancję pomocniczą, antybiotykoterapia, biegunka, hipermagnezemia, hiperwitaminoza B6, ostra niewydolność nerek, znaczne niedociśnienie tętnicze, blok przedsionkowo-komorowy.

Podmiot Odpowiedzialny
FChSP “GALENUS”
03-791 Warszawa ul. Hutnicza 8
Tel.: 022/679 22 15,
www.galenus.pl

 

Przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowanie oraz informacje dotyczące stosowania produktu leczniczego, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu.